Therese och Viktor Kulpa skulle åka på drömsemester – men ett bombalarm på Arlanda kom emellan.
3500 kronor fattigare och en semesterdag förlorad kom de i väg. Men Apollo vägrar ersätta paret.
– Vi har inte fått några pengar tillbaka, ingen ursäkt, ingenting, säger Therese Kulpa, 23.
På söndagseftermiddagen hittades flera misstänkta föremål i en påse på terminal 5 på Arlanda. Polisen spärrade snabbt av stora delar av incheckningshallen. Det visade sig senare röra sig om helt ofarliga saker, men avspärrningarna i väntan på polisens bombtekniker skapade ett visst kaos på flygplatsen.
Några som drabbades hårt av detta var paret Therese och Viktor Kulpa från Skogås som skulle åka på en efterlängtad semester till Turkiet. Paret hade sparat ihop till resan och ordnat med barnvakt hemma i Sverige.
– Vi var där en timme och 38 minuter innan flyget skulle gå. Men då var incheckningsdiskarna stängda på grund av avspärrningarna, säger Therese Kulpa och fortsätter:
– Anställda på Arlanda gav oss olika anvisningar och vi sprang runt som två galningar och visste inte vart vi skulle ta vägen. Ingen kunde ge oss information. Vi hittade varken Apollo, Ticnet eller Novair. Till slut blev vi hemskickade av annan personal på Arlanda.
Ingen ersättning
Då de inte lyckades komma i kontakt med Apollo på söndagskvällen åkte Therese och Viktor till resebolagets kontor på Sveavägen i Stockholm på måndagsmorgonen.
– Det säger att det inte är deras problem att vi inte kom med planet. Vi måste betala ny biljett ner, plus att vi missar en dag där nere.
Apollo anser att de har hjälpt paret med att hålla deras platser på hotellet, något som Therese och Viktor själva redan hade gjort genom att på söndagen ringa till hotellet.
– Vi har betalat 18 500 kronor för den här resan. Vi har fixat barnvakt. Det skulle bli en ”skämma bort”-resa på femstjärnigt All Inclusive hotell. Vi har inte fått några pengar tillbaka, ingen ursäkt, ingenting.
Therese berättar att hon arbetat hela sommaren för att ha råd med semestern.
– Jag bröt ihop på Arlanda när de skickade hem oss på söndagen. Jag har en veckas semester, det här var min enda vecka.
Ute på Arlanda fick paret på måndagseftermiddagen tag på biljetter som de köpte för 3500 kronor med mellanlandning i Istanbul.
– Vi bad Apollo hjälpa oss med transfern till hotellet, eftersom det är två timmars resväg från flygplatsen i Antalya, men icke, säger Therese.
”Händelse vi inte kan rå över”
På Apollo vet man inte vad som gick snett vid incheckningsdiskarna.
– Det var stökigt på Arlanda. Jag kan inte svara på hur det har varit med informationen på Arlanda vid incheckningsdiskarna.
Men någon kompensation för flygresa och en missad dag tänker Apollo inte ge.
– Det är en händelse vi inte kan rå över, så kallad force majeure. Som det ser ut i dag kommer de inte få någon ersättning från oss. Men de kan ju alltid skicka in en reklamation till oss, säger Pernilla Enkler, informatör på Apollo, och påpekar att de i alla fall har hotellrummet kvar som väntar på dem.
Paret säger att ingen på Apollo ens har beklagat händelsen?
– Det är jättetråkigt att det har blivit så här. Det är beklagligt.
http://www.expressen.se/nyheter/semestern-forstord—far-ingen-ersattning/