Nybrobon Antonia Szabo blev avslängd på en öde station tillsammans med fler resenärer trots att hon hade biljett.
– Jag trodde inte det var sant, men konduktören hävdade att den var ogiltig.
Efter tio dagars vistelse i Marocko tog Antonia Szabo tåget från Köpenhamn till Nybro med två byten, ett i Malmö och ett i Alvesta. Men när hon steg på tåget i Alvesta fick hon inte åka med längre.
– Konduktören informerade om att min biljett endast gällde på Öresundstågen och att jag inte fick åka på den biljetten med SJ. Vi får inget betalt för den biljetten så du måste gå av sade hon, berättar Antonia Szabo.
Konduktören tvingade henne att stiga av på den öde stationen i Hovmantorp tillsammans med två resenärer till som också hade fel biljetter. Alternativet var att böta 1200 kronor.
– Jag ville köpa en ny biljett, men konduktören vägrade och hänvisade till att det är ett vanligt problem att folk stiger på tågen med fel biljetter, säger Antonia Szabo.
På hennes tågbiljett står det varken Öresundståg eller SJ på utan endast Skånetrafiken samt att resan går från Köpenhamn till Nybro.
– Hur ska jag veta vilket tåg jag får åka med. Innan jag köpte biljetten gick jag in på SJ:s hemsida och där stod det att jag både skulle åka med SJ och Öresundståg. Att jag valde att köpa en biljett i en automat på Kastrup borde inte ha någon betydelse, säger Antonia Szabo.
Hon är besviken på SJ och på konduktörens bemötande.
– Hon var riktigt otrevlig. I Hovmantorp fick vi sitta i en timme i kylan och mörkret och vänta på att Öresundståget kom. Om det är ett vanligt problem med fel biljetter borde man åtgärda det.
Det är tveksamt att Antonia Szabo väljer att åka tåg med SJ igen.
– Jag känner inte för att åka med SJ mer, främst på grund av hur konduktören behandlade mig. Hon var riktigt otrevlig, säger hon.