Resan till Västindien skulle bli en drömsemester för Jan, 73.
Men Jan, som lider av artros, hamnade i ett rum på sjunde våningen – utan hiss. När han ville byta hotell debiterade researrangören Ving honom för hotellkostnaden.
– Jag hoppades ju på att få ligga och gosa på en strand, ta en drink och lyssna på lite reggaemusik, inte gå i sju trappor, säger Jan Olsson.
Det var i november som Jan Olsson åkte i väg på vad han hoppades skulle bli två semesterveckor i paradiset. Men resan till St Martin i Västindien blev inte som planerad.
Jan, som lider av artros i båda knäna, hamnade i ett rum som bara kunde nås via sju trappor.
När man besöker Vinghotellet, Princess Heights, webbsida möts man av informationen ”hiss: Ja”. Först när man letat sig fram till fliken ”övrig information” framgår det att hissen bara går mellan sjunde och tolfte våningen. Information som 73-åringen missade.
Knarrade i knäna
Hotellet beskrivs på hemsidan som passande för människor som vill bo lite lugnt och avskilt.
– Ving borde inse att den kategorin gäster inte är förtjusta i att trava ett antal trappor för att nå sitt boende, säger Jan Olsson.
Men utan hiss hade han inget val.
– Jag tog mig upp och ner. Jag är envis. Men det knarrade i knäna.
När Jan kontaktade Ving för att få byta hotell fick han till svar att de skulle göra vad de kunde, men att Jan skulle vara beredd att få betala för hela tiden på det första hotellet, även om han flyttade.
– Det är jättetråkigt att han inte är nöjd, men det står tydligt på webben att det är nivåskillnader på hotellområdet och att det delvis är hiss. Vi har sett över det där och kommit fram till att det kan vara ännu tydligare, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.
När man läser om hotellet på webbsidan möts man direkt av informationen ”hiss: Ja”?
– Det är möjligt att man skulle kunna lägga till ”ja delvis”. Det ska jag ta med mig redan i morgon.
Magdalena Öhrn har ingen notering om att Jan Olsson ska ha velat byta våning på hotellet, vilket hon tror hade gått att ordna.
– Han fick betala 250 euro för att bo resten av vistelsen på ett annat hotell, som var dyrare, säger hon.
Arrangerar resor själv framöver
Jan Olsson hade utöver missödet med hissen flera klagomål på Ving och menar att halva resan blev förstörd. Han reklamerade 50 procent av resan och begärde 10 000 kronor tillbaka. Ving har kompenserat honom med 2825 kronor, varav 500 kronor för otydligheten med hissen.
Nästa gång det är dags för semester tänker han arrangera det själv.
– Jag har ännu inte utforskat gamla Jugoslavien. Jag funderar på att åka till Albanien.
Källa: http://www.expressen.se/nyheter/jans-dromsemester-blev-till-en-mardrom/